反重力子 花のかんばせ -Antigraviton, Lovely Face-

上演作品 Sep 2017-

KYOTO舞踏館上演作品 「反重力子 花のかんばせ」

出演/袋坂ヤスオ 美術/福西次郎 面製作/袋坂ヤスオ

素粒子の世界では反物質というものが知られていて、電子に対しては陽電子、中性子には対しては反中性子というのがそれである。反物質とその対の物質とが出会うと両者は光を放って消滅する。
電子や陽電子を考えるときには何らかの「粒」を頭に思い描けばよい。しかし重力子、さらにはその反物質たる反重力子となると、もはや私にはそれらを表象できない。
表象の限界を超えたものを敢えて形象化しようとするときにはいつも何かいかがわしいものが現れるものである。ましてや肉体が関わるときにはなおさらのことである。この類のいかがわしさはこの世に確たる居場所をもたない儚い(非)存在であり、いわばそれ自体が「反物質」なのかもしれない。
そうならばそれを何らかの「物質」と出会わしめることによって光芒一閃を得ることができるという(屁)理屈が十分に成り立つのではないか。
(酩酊時に書かれた日記より)

袋坂ヤスオ

Kyoto Butoh-kan Antigraviton, Lovely Face

Performance by Fukurozaka Yasuo
Set design by Fukunishi Jiro
Mask created by Fukurozaka Yasuo

From elemental physics we know the concept of antimatter, where electrons are equivalent to positrons, and neutrons are equivalent to antineutrons. When matter and antimatter meet, they each spark brilliantly then vanish.

When thinking of electrons or positrons, I can picture a little "particle" in my head. However, when it comes to gravitons or antigravitons—the theoretical particles of gravity—I can't picture anything like this.

Something odd always appears if I try to materialize what transcends the limits of mental representation. This is even more the case when the body is involved. This particular oddness has no place in the world and only a fleeting [non]existence, and could even be said to be a form of "antimatter" itself.

If so, then isn't it [un]reasonable that its encounter with "matter" would yield a glinting beam of light?

[from a drunken Journal entry]

Fukurozaka Yasuo

KYOTO舞踏館 新人公演
「はざま」

振付/袋坂ヤスオ 舞踏手/佐藤野乃子

Kyoto Butoh-kan Performance by young performer HA ZA MA

Performance by SATOU Nonoko
Choreography by FUKUROZAKA Yasuo

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あるひとが
在ること 在らしめられること
成りゆくこと 成らしめられること
視ること 視られること
のちょうど狭間の状況で
のっぴきならない状況に挟まれて
座敷に居るのです

生活の断片=”からだ”
は”宇宙”に喰らわれている(HEY,それもOK)
”からだ”も”宇宙”に喰らいついている(HEY,それもOK)

銀河の底で地獄の釜の蓋が開き
ひとつの靈がお立ち台に登り 泡沫の世を睥睨

恋しき閻浮リハビリテーション
愛しき演舞ディスコ・ミュニケーション
永代自己供養

色即是空・・・
空即是色・・・

永代自己供養 YEAH

袋坂ヤスオ(振付)



A certain personis
in a room
sandwiched in a position
in the perfect gap between
existing and being allowed to exist
becoming and being allowed to become
seeing and being able to see.

The fragment of life, the "body,"
is devoured by "space." (Hey, that’s OK too.)
The "body" also bites into "space." (Hey, that’s OK too.)

The lid of hell’s cauldron opens at the bottom of the galaxy.
A single spirit rises onto the stage, glaring down upon a world of froth.

The rehabilitation of the longed-for terrestrial world.
The disco-mmunicationof the beloved dance performance.
An eternal memorial service held for oneself.

Form is emptiness...
Emptiness is form...

An eternal memorial service held for oneself. Yeah.

FUKUROZAKA Yasuo(Choreography)

出演

袋坂ヤスオ

プロフィール:
舞踏家。1971年北海道に生まれる。18歳で京都に出て能楽を学び、1996年より舞台の道に入る。以来、太田ひろ(メタルパーカッション)をはじめ、様々な音楽家との即興的なコラボレーションを重ね、2014年に舞踏作品「天人五衰」を発表する。その作品では自作の能面を使用した独特の表現法を確立し、好評を得る。2016年、舞踏ユニット「非風」を結成、活動を展開中。

The Performance

Fukurozaka Yasuo

Profile:
Butoh artist. Born in Hokkaido in 1971. Started learning Noh theatre in Kyoto at the age of 18, and began a life on the stage in 1996. Since then has collaborated with metal percussionist Ota Hiro, and also worked with various musicians in improvisatory performances. His Butoh piece, The Decay of the Angel (2014) established him a high reputation for his distinctive use of Noh masks. In 2016, he created and is now active with the Butoh group "Hifū". August 2017 saw him invited to perform in China for the symposium "Origin & Grow : Choreographic Dialogue among East Asian Dancers".

舞踏手

佐藤野乃子

プロフィール:
三重県出身。18歳の夏、舞踏に出会い、舞踏の道を志す。
京都を拠点に活動する舞踏家・今貂子主宰の舞踏カンパニー「倚羅座」で、制作アシスタントとして活動に参加し、2012年初夏、制作兼、舞踏手としてデビューする。以降、倚羅座舞踏公演の全作品に出演。2018年新春、倚羅座を退団する。
「人と舞踏の豊かな出会いを広げたい」という想いを胸に、入団当時からソロとしての活動も行う。2013年〜2016年にかけて、大学や生まれ故郷にて舞踏公演を企画。2018年12月には、カンパニー退団後、京都で初のソロ公演『わらべうたに藍色の影』を開催。
心を溶かし、萌え出る幻影と共に、“万物の身体”が奏でる、純粋で素直な踊りを日々深め、「多様な人の生、本当の自由であること」を、舞踏を通して、またあらゆる対話の中で見つめている。
公式ホームページ:https://nonokosato.wixsite.com/nonokosatosite

The Performance

Nonono Sato

Profile:
She was born in Suzuka-shi Mie Prefecture.
At the age of 18, she met Butoh, she aspires to the path of Butoh. She participates in activities as a manager at Butoh company "Kiraza" which Ima Tenko presides in Kyoto, and debuts as the manager and dancer in summer of 2012. Since then, she appeared in all works of Kiraza Butoh performance, and also helped to choreograph. In the new year of 2018, she leaved Kiraza.
With the mind that "I want to expand abundant encounter of people and Butoh", she also activates as a solo since belonging to Kiraza. From 2013〜2016, she organized Butoh performances at university and in her hometown. In December 2018, after leaving the company, she held first solo performance in Kyoto, " Song of child with shadow of indigo"
She tries to melt her mind, deepen the pure dance that "the body of all things” sings with the phantom, and looks for "the deverise life of human and being truly free" through dance and in all dialogues.